ریشه‌های تاریخی تامین اجتماعی تبیین شد


ریشه‌های تاریخی تامین اجتماعی تبیین شد

دبیرکل خانه کارگر ضمن تبیین ریشه‌های تاریخی تامین اجتماعی در کشور،بر ضرورت تصویب قانون نظام چندلایه تامین اجتماعی تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر، در افتتاحیه‌ی همایش «ایران 14: رفاه و تامین اجتماعی» تامین اجتماعی را «گوهر گران‌قیمت» دانست و تاکید کرد که سیاست‌های رفاهی و مالی دولت باید معطوف به آن باشند.
وی در ادامه به تصویب مقاوله‌نامه‌ای در 70 سال پیش اشاره کرد که پیش‌نویس اولیه‌ی قوانین تامین اجتماعی جهان است.
نماینده‌ی پیشین مجلس همچنین با اشاره به مقاوله‌نامه‌ی اجتماعی 102 افزود: «این مقاوله‌نامه در دولت مصدق تصویب شد و قانون و حرکت تامین اجتماعی را راهنمایی کرد».
بنا بر گفته‌ی محجوب، ایران جزو اولین کشورهایی است که به آن پیوسته است و به همین دلیل مصدق را بانی تامین اجتماعی می‌دانند.
همچنین وی در ادامه درمورد ریشه‌های تاریخی تامین اجتماعی در جهان اسلام گفت: هرچند که نظام مستمری در دوران صدر اسلام سابقه دارد؛ برای مثال دولت عباسی منابعی مثل زکات را در خزانه‌ی حکومت جمع‌آوری می‌کرد و به عنوان مستمری به مردم می‌داد. به همین دلیل می‌توان گفت نظام مستمری به معنایی که امروزه از آن یاد می‌کنیم، در جهان اسلام، سابقه‌ی تاریخی دارد.
محجوب درمورد آنچه در تامین اجتماعی نیاز است اظهار کرد: ما نیازمند یک نظام جامع رفاهی هستیم. درگذشته معنی فقر تنها فقر مطلق بوده است. اما امروزه رفاه در قالب تامین اجتماعی و شبه اجتماعی تعریف می‌شود. در این میان تصویب قانون نظام چندلایه اهمیت فراوانی دارد و به نادیده گرفتن آن پیامد‌های ناگواری به همراه دارد. وی همچنین در پایان نسبت به ایجاد قالب‌های جدید در تامین اجتماعی ابراز امیدواری کرد و گفت امیدوار است که دولت بیشتر به سمت دولت رفاه پیش رود.


برچسب ها
  

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید.