شمارۀ 56 فصلنامۀ تأمین اجتماعی منتشر شد


شمارۀ 56 فصلنامۀ تأمین اجتماعی منتشر شد

جدیدترین شماره(56) فصلنامۀ تأمین اجتماعی منتشر شد. در این شماره موضوعات گوناگونی همچون حذف دفترچۀ درمان، توسعۀ فرهنگ تخصصی تأمین اجتماعی، ریسک فرایندی سازمان تأمین اجتماعی، واگذاری بانک رفاه، رتبه‌بندی نظام پیشنهادات وزارت تعاون،  کار و رفاه اجتماعی، روابط کار و نگرش مشکل‌آفرین به معلولین از جنبه‌های خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد.     
به گزارش روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، مقالۀ نخست این شماره با عنوان «ارزیابی کارکنان مراکز درمان سرپایی شهر تهران از حذف دفترچۀ درمان و به‌کارگیری نسخۀ الکترونیک» با تمرکز بر یکی از اقدامات مهم سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های اخیر، یعنی حذف دفترچۀ بیمه از درمان مستقیم سازمان و استفاده از نسخۀ الکترونیک، جایگزینی سیستم HIS را از دیدگاه کارکنان مراکز درمانی بررسی می‌کند.
در مقالۀ دوم با عنوان «ارائۀ الگوی توسعۀ فرهنگ تخصصی تأمین اجتماعی (مورد مطالعه: روابط میان‌فرهنگی حاکمیت و سازمان تأمین اجتماعی ایران)»، نویسنده هدف مقاله را ارائۀ الگویی کاربردی برای پاسخ به این سؤال می‌داند که چگونه می‌توان با توسعۀ فرهنگ تخصصی بیمه‌های اجتماعی بر فقر نظری و یأس عملی حاکم بر این حوزه غلبه کرد.
مقالۀ سوم با عنوان «رتبه‌بندی ریسک فرایندی سازمان تأمین اجتماعی بر مبنای الزامات استاندارد ایزو 31000 با روش تاپسیس فازی» با استفاده از تکنیک طوفان ذهنی ریسک‌های فرایندی موجود در سازمان تأمین اجتماعی را در ابعاد ریسک‌های مالی، عملیاتی و وقایع شناسایی و سپس، با بهره‌مندی از تکنیک تاپسیس فازی، ریسک‌های موجود را رتبه‌بندی می‌کند.
عنوان مقالۀ چهارم «ارزیابی تأثیر اجتماعی واگذاری سازمان‌های تابعۀ تأمین اجتماعی؛ مطالعۀ موردی بانک رفاه کارگران» است. نویسندگان در این مقاله به اثرات و پیامدهای اجتماعی واگذاری بانک رفاه کارگران را بر ذی‌نفعان مختلف از جمله کارگران، کارفرمایان، سازمان تأمین اجتماعی، بانک رفاه و سایرین می‌پردازند. نتیجۀ بررسی‌ها روی‌هم‌رفته نشان از عدم تحقق اهداف اولیۀ قانون‌گذار دارد.
مقالۀ پنجم با عنوان «مدل ارزیابی و رتبه‌بندی نظام پیشنهادها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» ضمن معرفی نظام پیشنهادات، مدل‌های ارزیابی برای ارزیابی و بهبود نظام ارائه می‌دهد تا نظام پیشنهادات مشکل نیروی انسانی را مرتفع سازند و بهره‌وری‌شان را افزایش دهند. هدف نویسنده در این مقاله ارائۀ روش ارزیابی و نحوۀ برگزاری جشنواره در سطح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌صورت راهنمای  جامع جشنواره و ارزیابی و رتبه‌بندی آن است.
در مقالۀ ششم با عنوان «درک جامعه‌شناختی رابطۀ مناسبات کاری و انسجام اجتماعی در محیط» وضعیت روابط کار و انسجام اجتماعی در بنگاه‌های اقتصادی ایران بررسی می‌شود. روش به‌کار گرفته‌شده در این مقاله روش ترکیبی است.
در مقالۀ آخر این شماره از فصلنامۀ تأمین اجتماعی با عنوان «بررسی رابطۀ نگرش منفی جامعه با  طرد معلولین از اجتماع»، نویسنده با کنار هم قرار دادن رویکردهای پزشکی و اجتماعی به پدیدۀ معلولیت، به بررسی رابطۀ میان نگاه منفی جامعه به معلولین با طرد آنان از صحنۀ اجتماع می‌پردازد و به این نتیجه می‌رسد که نگرش منفی جامعه جزو فاکتورهای دخیل در طرد اجتماعی معلولین به شمار می‌رود که رفع آن نیازمند اقدامات لازم از سوی نهادهای فرهنگ‌ساز است. 


برچسب ها
 فصلنامه   56   تامین 

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید.