نسخه الکترونیک؛ ابزاری در خدمت پزشک خانواده
وبینار «اجرای نسخه الکترونیک سلامت در سازمان تأمین اجتماعی برگزار و فواید نسخ الکترونیک در این جلسه بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، وبینار «اجرای نسخه الکترونیک سلامت در سازمان تأمین اجتماعی» از سوی خبرگزاری ایلنا، روز چهارشنبه (یک اردیبهشت)، با حضور امیرعباس منوچهری (معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی)، حمیدرضا صفی خانی (مشاور مدیرعامل و مدیر پروژه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی) عبدالکریم چوبساز (مدیرعامل و نایبرئیس هیئت مدیره مؤسسه خدمات درمانی میلاد سلامت البرز) عبدالواحد خدامرادی (دبیر گروه سیاستگذاری و اقتصاد سلامت مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی) و مهدی اسفندیار (کارشناس حوزه سلامت) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، وبینار «اجرای نسخه الکترونیک سلامت در سازمان تأمین اجتماعی» از سوی خبرگزاری ایلنا، روز چهارشنبه (یک اردیبهشت)، با حضور امیرعباس منوچهری (معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی)، حمیدرضا صفی خانی (مشاور مدیرعامل و مدیر پروژه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی) عبدالکریم چوبساز (مدیرعامل و نایبرئیس هیئت مدیره مؤسسه خدمات درمانی میلاد سلامت البرز) عبدالواحد خدامرادی (دبیر گروه سیاستگذاری و اقتصاد سلامت مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی) و مهدی اسفندیار (کارشناس حوزه سلامت) برگزار شد.
**به دنبال تکمیل اقدامات لازم در جهت رفع مشکلات مربوط به نسخ الکترونیک هستیم
امیرعباس منوچهری (معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی) در ابتدای این وبینار در خصوص اقدامات سخت افزاری و نرم افزاریِ انجام شده در زمینه اجرای نسخه الکترونیک سلامت گفت: موضوع نسخه الکترونیک بعد از شیوع کرونا به اولویت اصلی نظام سلامت تبدیل شد. قانون برنامه ششم و پنجم توسعه و همچنین قانون بودجه، تکالیف روشنی برای متولیان امر سلامت تعیین کرده است که بخش مهمی از آن به ایجاد سامانه پرونده الکترونیک سلامت مربوط است. نسخه الکترونیک هم به عنوان جزء مهمی از این برنامه از سالها پیش از سوی نهادهای مرتبط در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در این خصوص پیشتاز بوده، گفت: ازجمله اقداماتی که سازمان تامین اجتماعی در این زمینه انجام داده، میتوان به تولید سامانه نسخه الکترونیک سازمان، تقویت زیرساختهای لازم، اطلاع رسانی در ابعاد گسترده، دادنِ آموزشهای لازم در این زمینه، برقراری امکان استحقاقسنجی درمان از پنج روش مختلفِ غیرحضوری و همچنین برگزاری جلسات با سازمان نظام پزشکی و سایر بیمه گرها، اشاره کرد.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی افزود: علاوه براین موارد، در جهت تکمیل این منظومه ایجاد و توسعه سیستمهای پشتیبان و به خصوص سامانه صدایِ مشتریِ CRM و سامانه 1420 ایجاد شده است تا به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای مدیریتی به نیازها و مشکلات مردم شناخت دقیق پیدا کنیم.
منوچهری اظهار کرد: حاصل این اقدامات به تفاهم جامعی بین تمامیِ نهادهای مرتبط منجر شد. وزارت بهداشت، سازمانهای بیمه گر، نظام پزشکی، شورای عالی بیمه با حضور نمایندگان شورای اجرایی فناوری اطلاعات و توسعه دولت الکترونیک به تفاهم جامعی رسیدند که به تمامی دانشگاههای علوم پزشکی صورتجلسه و تفاهم نامه ابلاغ شد و براین مبنا توافق شد از پایان اردیبهشتِ سال جاری کلیه تبادلات پروندهای و اسنادی ما و دانشگاهها در بستر الکترونیک صورت پذیرد.
وی ادامه داد: همچنین تصمیماتی در راستای تسهیل امور برای ارائهکنندکان خدمات اخذ شده است؛ ازجمله پرداخت مبلغ 270 میلیارد تومان ازسوی سازمان تامین اجتماعی به عنوان پیشخرید خدمت از مراکز دانشگاهی به منظور توسعهی سیستمهای سخت افزاری و نرم افزاری خود و امکان اخذ تسهیلات از بانک رفاه برای مراکز طرف قرارداد به منظور تهیه تجهیزات سخت افزاری مطبها و داروخانهها فراهم شده است.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: برای اصلاح فرایندها هر هفته جلساتی با حضور مدیرعامل و تمام مدیران استانی و ستادی سازمان تشکیل می شود.
وی تصریح کرد: همچنین ما به دنبال تکمیل برخی از اقدامات هستیم. به طور مثال برقراری ارتباط بین سامانه ما و بیمه سلامت، تکمیل فرآیند حذف کاغذ از تبادلات اطلاعات با بیمههای تکمیلی، تکمیل نسخه آنلاین و راهحل پیشنهادی برای مواردی که اینترنت و یا سامانهها قطع میشود، تکمیل بانک اطلاعاتی بیمهشدگان به خصوص از طریق شماره تلفن همراه برای صحتسنجی دریافت خدمات توسط افراد بیمه شده، در واقع ما به دنبال تکمیل فرایندهای نظارتی هستیم. نتایج اقداماتِ انجام شده این بود که تا الان پیشرفت قابل توجهی در تولید نسخه الکترونیک داشتهایم. به نظر میرسد آخرین گام که پیوستن سیستم دانشگاهی به این پروژه است نیز در طول ماه آینده به وقوع بپیوندد.
منوچهری در خصوص رفع مشکلِ بیمهشوندگان با بیمههای تکمیلی گفت: تاکنون با بیمه مرکزی و 29 بیمه تکمیلی مکاتباتی داشتهایم و جلساتی با حوزههای کارشناسی آنها برقرار کردهایم. برخی از آنها در حال حاضر به طور کامل با ما هماهنگ هستند. البته در بخی از استانها مشکلات کماکان وجود دارد.
وی گفت: به نظر میرسد که بخشی از مسائل، برقراری ارتباط بین سامانههای ما و بیمههای تکمیلی است که آن بخش الآن حل شده است اما اینکه چه مقدار در عمل اجرایی میشود، مستلزم تغییراتی ازسمت بیمههای تکمیلی است. یعنی آنها بسته به نوع پوششهایی که دارند باید تغییراتی در سامانهها ایجاد نمایند. به محض آنکه این تغیرات اعمال شود ما میتوانیم به طور کامل کاغذ را از این فرآیند حذف کنیم.
**نسخه الکترونیک به عنوان ابزاری در خدمت استراتژی پزشک خانواده
در ادامه این وبینار حمیدرضا صفیخانی (مشاور مدیرعامل و مدیر پروژه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی) گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای الکترونیکی کردن، روانسازی خدمات است، بنابراین هر چه سیستم را یکپارچه ببینیم در این امر موفق تر خواهیم شد. مدلی که پیشبینی شده این است که ما بتوانیم این تعاملپذیری را ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: به مرور زمان با توسعه الکترونیک کردنِ ارتباط بین سازمانهای بیمهگر و وزارت بهداشت، بسیاری از کاربردهایی که دفترچههای بیمه داشتند به حداقل رسیده است.
صفیخانی بیان کرد: یکی از موارد مهم این است که مردم از این اقدامات آگاه شوند و در صورتی که در فرآیند دریافت خدمت با مشکل روبهرو شدند راههایی برای بیان مشکلات داشته باشند. به همین دلیل سامانه 1420 برای ارتباط با مردم پیشبینی شده است که هر کدام از طرفین در صورتی که با مشکل مواجه شدند با این شماره تلفن تماس بگیرند تا در جهت رفع مشکلات اقداماتی انجام دهیم.
مدیر پروژه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: در حقیقت ما نسخه الکترونیک را به عنوان یک ابزار در خدمت استراتژی پزشک خانواده قرار دادیم و با این اوصاف به استقرار کامل پزشک خانواده و نظام ارجاع خیلی نزدیک هستیم. ابزار آن هم این است که ما بتوانیم ارتباط الکترونیکی بین سطوحِ مختلف ارائهی خدمات برقرارکنیم. در حال حاظر با همت وزارت بهداشت و سازمان بیمهگر این امکان فنی برقرار شده است.
وی همچنین گفت: در حال حاضر میزان نسخهپیچی الکترونیک در کشور افزایش پیدا کرده است و بیش از 400درصد نسخه پیچی الکترونیکی داریم، یعنی اکثر داروخانهها در این زمینه فعال هستند.
**فواید نسخ الکترونیک
در ادامه: عبدالکریم چوبساز (مدیرعامل و نایبرئیس هیئت مدیره مؤسسه خدمات درمانی میلاد سلامت البرز) در خصوص فواید نسخه الکترونیکی گفت: عواملی نظیر خوانا بودن نسخه، خوانا بودن دستور مصرف دارو، کاهش خطا در نسخه نویسی، کاهش ثبت داروها با تداخل دارویی و دریافت مناسبتر داروها از فواید نسخ الکترونیکی هستند.
وی گفت: یکی از معضلات نسخ دستی، داروهایی است که برای بیماران مزمن نوشته میشود. این بیماران به مراکز متعددی مراجعه میکنند و چون اطلاعی از داروها ندارند بعضا با مشکلاتی چون تداخل دارویی و یا دریافت و استفاده از داروهایی مشابه مواجه میشوند که با سیستم الکترونیک هوشمند میتوان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.
**حدود 21درصد از نسخ دستی حداقل یک خطای پزشکی داشتند
عبدالواحد خدامرادی (دبیر گروه سیاستگذاری و اقتصاد سلامت مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی) نیز در ادامه این وبینار گفت: مهمترین مزایای این نسخ، کاهش خطاهای پزشکی است. طبق مطالعات به طور متوسط تخمین زده شده که حدود 21درصد از نسخههای دستی حداقل یک خطای پزشکی داشتند که یک و نیم درصد از آنها منجر به آسیب جدی به بیماران شده است.
وی گفت: از جمله مزیتهای دیگر این نسخ میتوان به بهبود دسترسی بیمارانِ مناطق دورافتاده به مراکز درمانی اشاره کرد. در حال حاضر روستاییان میتوانند با پزشک خود از راه دور ارتباط بگیرند و از راه دور برای آنها نسخه الکترونیک نوشته شود.
برچسب ها
نسخه الکترونیک  سلامت  تامین اجتماعی