برنامه‌ریزی به مثابه ضرورت مقابله با بحران


برنامه‌ریزی به مثابه ضرورت مقابله با بحران

عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی راهکارهایی برای بهبود وضعیت تامین اجتماعی اشاره  کرد و گفت: تامین اجتماعی نیازمند مشخص کردن نقشه‌ راه در تمام حوزه‌های خدمات‌رسانی است.
 
به گزارش روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، محمدعلی همتی، عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی، در افتتاحیه‌ی همایش «ایران 14: رفاه و تامین اجتماعی» ضمن تاکید بر اهمیت گسترش گفتمان تامین اجتماعی در حوزه مدنی، به بحث در مورد نظام چندلایه‌ خدمات پرداخت.
همتی در توصیف نظام چندلایه‌ افزود: چند‌لایه‌ بودن تامین اجتماعی یعنی لایه‌ی اول مربوط به عملکرد، لایه‌ی دوم مستمری‌های دولتی، لایه‌ی سوم مستمری انفرادی و لایه‌ی چهارم مستمری‌های تکمیلی هستند. عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر لزوم آینده‌پژوهی سیاست‌گذاران و پژوهش‌گران، در ادامه به برخی چالش‌های حوزه‌ی رفاه و تامین اجتماعی اشاره کرد:
·       سالمندی جمعیت: از آنجا که سالمندان نیازمند خدمات بهداشتی و درمانی بیشتری هستند، اهمیت آینده‌نگری در این حوزه دوچندان می‌شود.
·       برنامه‌ریزی و آمادگی برای خدمات درمانی در بحران‌ها: بیماری کوید-19 تاب‌آوری مردم را پایین آورده است و تمام وجوه زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. این نشان می‌دهد برنامه‌ریزی و آمادگی برای چنین شرایطی اهمیت بسیار زیادی دارد.
·       افزایش هزینه‌های کمرشکن: در اثر پیشرفت تکنولوژی هزینه‌های درمان درحال افزایش هستند. برای مقابله با افزایش این هزینه‌ها و بدل شدن آن‌ها به هزینه‌های کمرشکن «اهداف نظام سلامت کاهش هزینه از جیب مردم و حفاظت مالی مردم در برابر هزینه های کمر شکن است».
در ادامه، همتی ضمن اشاره به این نکته که طی اجرای طرح تحول سلامت، تامین اجتماعی توانسته است از دریافت‌کنندگان خدمات درمانی «حفاظت مالی» کند، به ابعاد مختلف بیمه‌های اجتماعی پرداخت.
از نظر وی بیمه‌های اجتماعی در سه بعد بر رفاه اجتماعی تاثیرگذار هستند: 1. فراگیری، جامعیت و کفایت خدمات 2.افزایش امید به زندگی 3.اهمیت تامین اجتماعی به عنوان حقوق ذاتی بشر میان وظایف حاکمیت.
همتی همچنین به راهکارهایی برای بهبود وضعیت تامین اجتماعی اشاره  کرد و گفت: تامین اجتماعی نیازمند مشخص کردن نقشه‌ی راه در تمام حوزه‌های خدمات‌رسانی است.
وی بر اهمیت توجه به شاخص‌های فقر نیز تاکید کرد و گفت: «شاخص‌های فقر و نابرابری باید مورد سنجش قرار گیرند و باید بر اساس آن اصلاحاتی صورت گیرد» چراکه توجه و برنامه‌ریزی برای آن‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی دارد.
در پایان، همتی به مشکل موازی‌کاری در موسسات و شرکت‌ها پرداخت و گفت: یکی از مشکلات منابع محدود مصرف‌ آن‌ها در همین موازی‌کاری‌ها است که باعث کاهش بهره‌وری است. به همین دلیل کاهش موازی‌کاری در مصرف پایدار منابع نیز موثر است.


برچسب ها
  

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید.