شصت و سومین شماره فصلنامه تامین اجتماعی منتشر شد


شصت و سومین شماره فصلنامه تامین اجتماعی منتشر شد

شصت و سومین شماره فصلنامه تامین اجتماعی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در این شماره از فصلنامه مقالات زیر ارائه شده است:

  • "ارائه چارچوبی جهت بازطراحی ساختار برون‌سپاری طرح‌های فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی"

این مقاله پژوهشی با هدف تبیین وضعیت موجود، آسیب‌شناسی، بازطراحی ساختار و سازوکارهای اجرایی و ارائه الگویی مطلوب برای فرآیند برون‌سپاری طرح‌های فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی از الگوهای «سه‌شاخگی»، «سوات» و «پستل» برای آسیب‌شناسی و در ارائه راهکارها از رویکرد چندلایه‌ای، سیستم مانا و رهنمودهای بین‌المللی «ایسا» بهره گرفته است.

  • "تحلیل حقوقی حمایت ‌های تأمین‌اجتماعی از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد‌سرپرست با تأکید بر قانون مصوب "

این مقاله با هدف بررسی تأثیر رابطه سرپرستی بر حمایت‌های تأمین‌اجتماعی که بیمه‌شده اصلی و فرزند وی به‌عنوان بیمه‌شده تبعی از آن منتفع می‌گردند، حاصل بهره‌گیری از تحلیل حقوقی حمایت‌های تأمین‌اجتماعی از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست از منظر آراء دیوان عدالت اداری است.

 

  • "درآمدهای نفتی و سیاست های رفاهی؛ تجربه ای از برخی کشورهای نفت خیز"

این مقاله که حاصل کار پژوهشی انجام شده در موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی است، به بررسی عوامل موثر در تفاوت خدمات رفاهی در کشورهای نفت خیز می‌پردازد.

  • "نظام حقوقی حاکم بر موافقتنامه های بین المللی تامین اجتماعی"
    این مقاله با هدف بررسی رویکرد نظام‌های حقوقی بین‌المللی و داخلی (اعم‌از رویکرد کشورهای توسعه‌‌یافته و در‌حال‌توسعه) به موافقتنامه‌های بین‌المللی تامین اجتماعی، به رشته تحریر در آمده است.
  • "بررسی وضعیت باز‌‌نشستگی پیش از موعد معلولان در ایران"

این مقاله با‌عنایت‌به ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی توسط مقام معظم رهبری در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی و بند 5 آن مبنی‌بر لایه‌‌بندی امور امدادی، حمایتی و بیمه‌ای و سطح‌بندی خدمات با رویکرد فعال دولت بر‌‌اساس وسع و استحقاق، به وضعیت بازنشستگی پیش‌از‌موعد معلولان در ایران پرداخته است.

  • "الزام پیوست تأمین‌اجتماعی برای برنامه‌های کلان"

هدف از انجام این مطالعه شناسایی انواع پیامدهای احتمالی و اقدامات تعدیلی متناسب با ماهیت تاثیرات اقدامات، برنامه‌ها و سیاست‌ها قبل یا حین انجام است.

از‌آنجا‌که سازمان تأمین اجتماعی دارای برنامه‌های عمرانی، درمانی، حمایتی، بیمه‌ای و حکمرانی شرکتی است، سنجش دقیق تأثیرات اجتماعی برنامه‌ها و سیاست‌ها بر جامعه هدف، نیازمند ارزیابی تاثیرات اجتماعی، فرهنگی پروژه‌ها قبل از انجام یا بررسی مجدد برنامه‌ها به منظور کاهش اثرات منفی اجتماعی و فرهنگی آنها بر جامعه هدف است.

  • در بخش کتابشناسی این شماره، کتاب "قوانین اصلی و فرعی سازمان تامین اجتماعی" و " راهنمای قانونگذاری در تأمین اجتماعی" معرفی شده است.

کتاب "قوانین اصلی و فرعی سازمان تامین اجتماعی"، تمامی قوانین اصلی و فرعی مصوّب مجلس در قبل و بعد از پیروزی انقلاب‌اسلامی مرتبط با حوزۀ بیمه‌های اجتماعی و مواردی که بر طبق قانون اعطای اختیارات مصوّب بیستم مردادماه 1331 به  نخست‌وزیر- دکتر محمد مصدق - به‌تصویب دولت و سپس به تأیید مجلس وقت رسیده است، از سال 1310 لغایت 1396 را در‌بر‌می‌گیرد.

کتاب" راهنمای قانونگذاری در تأمین اجتماعی"  می‌تواند راهنمای مؤثری برای رفع معضل سردرگمی‌ در شمار بسیار زیاد قوانین و مقررات به‌شمار آید.

جهت مشاهده توضیحات تفصیلی و دریافت مقالات به سامانۀ فصلنامۀ تأمین اجتماعی به آدرس qjo.ssor.ir مراجعه کنید.


برچسب ها
 فصلنامه   شماره جدید   تامین اجتماعی 

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید.