بیمه و اشتغال محوریت نظام متمرکز تأمین اجتماعی باشد


بیمه و اشتغال محوریت نظام متمرکز تأمین اجتماعی باشد

مدیرعامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی گفت: ایجاد نظام متمرکز تأمین اجتماعی، ایده و نظام خوبی است ولی محوریت اصلی آن باید حمایت از بیمه‌ها و ایجاد اشتغال باشد.

به گزارش روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی، مهدی کرباسیان مدیرعامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی در سومین وبینار نظام متمرکز تأمین اجتماعی برای آحاد مردم که به همت موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد بابیان اینکه یک بحث بیمه‌های اجتماعی و یک بحث حمایتی را به معنای عام داریم گفت: افرادی که شاغل و در کسب‌وکار هستند و یا کسانی که ازکارافتاده هستند و نمی‌توانند به‌عنوان افراد فعال در حوزه اشتغال و صنعت نقش داشته باشند، شامل این دو گروه می‌شوند.

وی ادامه داد: مشکل تاریخی وجود دارد که طی این سال‌ها ادامه داشته و بعد از انقلاب تشدید شده و آن این است که این دو حوزه را گاهی مخلوط می‌کنیم؛ در دهه 60 این امر تشدید شد که یک علت ان جنگ تحمیلی بود و بحث بیمه‌های اجتماعی پررنگ نبود و تا سال‌های 70 و 71 نیز همین روند ادامه یافت. در دوران جنگ، تأمین اجتماعی مازاد درآمد سنگین داشت و در سال‌های 52 و 53 که ایجاد شد، محاسبات بیمه‌ای را انجام داد و در پی آن، 30 درصد برای حق بیمه تعیین شد که عدد خوبی بود و در دهه اول 60 حتی در دهه 70، مابه‌التفاوت و مازاد درآمد بر مستمری داشتیم و ذخیره و اندوخته سازمان افزایش یاف.

مدیرعامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی گفت: طی این سال‌ها تأمین اجتماعی جزو اولویت‌های دولت قرار گرفت و این سازمان به دلیل اینکه درامد و منابعش بین نسلی است، دارای منابع فراوانی شد؛ لذا در دوران جنگ حتی در مقطعی تصمیم‌گیری شد از سازمان وام هم گرفته شود.

کرباسیان ادامه داد: در حوزه حمایتی چند اتفاق افتاده که یکی از آن‌ها ایجاد کمیته امداد، بنیاد مسکن غیره است.سازمان‌های مردم‌نهاد ایجاد شدند و مردم و حکومت کمک می‌کردند ولی همه آن‌ها دولتی شدند. مدارس ملی هم در آموزش‌وپرورش جمع شد و دولتی شد و درنتیجه دولت، در حوزه حمایتی اصل شد و تشکل‌های مردم‌نهاد در کمیته امداد و غیره قرار گرفت که البته  خیریه‌ها جزو سیاست‌ها و اولویت‌های دولت‌ها نبود. دولت با همه علاقه‌مندی‌اش برای حمایت از مستضعفین چون بر روی جنگ متمرکز بود، منابعی نداشت که در این زمینه‌ها هزینه کند و  ضمن آنکه تحریم هم وجود داشت، به همین دلیل در این مقطع چند کار را آغاز کردیم و تلاش شد تا با ما مردم صحبت شود.

وی پس از بیان سیر تاریخی این تغییرات در کشور، تأکید کرد: اگر کشور رونق بگیرد، اشتغال توسعه یابد و اقتصاد حرکت کند، نهایت گروه اعظمی از مدیران و کارگران و افراد مختلف تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت که امروز نزدیک به 45 میلیون نفر تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند که با احتساب پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، می‌توان گفت که اکثر کشور تحت پوشش بیمه هستند و کسانی که ریزش می‌کنند و در فهرست قرار نمی‌گیرند، افراد بیکار و ناتوان هستند که این افراد در بودجه‌های متعدد موردتوجه قرار می‌گیرند.

کرباسیان افزود: به نظر می‌رسد ادغام یارانه‌ها با یکدیگر، می‌تواند یک حداقلی در حوزه حمایتی منظور کند و این در حالی است که خیریه‌ها در نظام حمایتی در سال‌های گذشته مهجور بوده است.

مدیرعامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی گفت: تا زمانی که بحث اشتغال و اقتصاد رونق نگیرد با این بودجه‌ها نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما با ادغام کل وجوهی که دولت می‌پردازد و به‌علاوه اگر بودجه نهادهای مختلف متمرکز شود، می‌توانیم سیاست‌گذاری مناسبی کنیم، به‌عنوان نمونه می‌تواند پوشش ایتام در اختیار کمیته امداد و حمایت از معلولین تحت نظر سازمان بهزیستی باشد.

وی تصریح کرد:  نظام متمرکز تأمین اجتماعی نظام خوبی است ولی محوریت اصلی آن باید حمایت از بیمه‌ها و ایجاد اشتغال باشد.


برچسب ها
  

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید.