Try these keywords: happy, success, awesome

rss_feed_for_the_eit_1.png

دکتر خالق پرست در نشست «نظریه دولت و سازوکار مطلوب تأمین اجتماعی»: لازم است نمایندگان مجلس با اصول محاسبات بیمه‌ای آشنایی پیدا کنند

13 تیر 1397

به گزارش روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی، نشست «نظریه دولت و سازوکار مطلوب تأمین اجتماعی با تأکید بر نظام حقوقی» با سخنرانی دکتر حسین خالق پرست  (کارشناس حقوق عمومی و تأمین اجتماعی) و دکتر حسن امامی مدیر گروه مدیریت، حکمروایی و فناوری موسسه، در روز سه‌شنبه 5 تیر در سالن اجتماعات سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد.

ابتدا آقای دکتر امامی به معرفی مهم‌ترین مسائل حوزه رفاه و نظریه دولت اشاره کرد و گفت: در رابطه با نظریه دولت و سازوکار مطلوب تأمین اجتماعی با تأکید بر بحث حقوقی، سه پرسش اصلی را باید مطرح ساخت. اول اینکه نظریه دولت چیست؟ نظریه دولت از اهمیت زیادی برخوردار است. از زمان سقراط که اولین بحث خود را در مورد دولت‌شهر مطرح کرد و افلاطون بحث جمهوریت و مدینه فاضله را مطرح کرد، واژه دولت شکل گرفت تا دوران رنسانس و شکل فعلی و نظریه‌های فعلی در مورد دولت رفاه، دولت پسا رفاه و دولت سازگار مطرح شدند. پرسش بعدی به چگونگی شکل‌گیری نظام رفاهی می‌پردازد و اینکه چگونه و تحت چه شرایطی مباحث تأمین اجتماعی، رفاه اجتماعی و مساعدت‌های اجتماعی و مفاهیم مرتبط با آن‌ها شکل گرفته‌اند. و از همه مهم‌تر چارچوب‌های کنونی متأثر از نظریه دولت و نظریه رفاه و تأمین اجتماعی است که با توجه با شرایط خاص تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باید ارائه شود. پاسخگویی به این سه پرسش سخنرانی آقای دکتر خالق پرست را تشکیل می‌دهد.

در ادامه آقای دکتر خالق پرست سخنرانی خود را با تشکر از کمک‌های موسسه عالی پژوهشی شروع کرد. وی با آسیب‌شناسی وضعیت فعلی قانون‌گذاری در تأمین اجتماعی گفت: ضروری است، سازمان تأمین اجتماعی تلاش کند تا نمایندگان مجلس و دیگر سیاست‌گذاران کشور، آشنایی بیشتری با اصول و مفاهیم و ضرورت‌های تأمین اجتماعی و محاسبات بیمه‌ای پیدا کنند.

خالق پرست با بیان اینکه آسیب‌شناسی وضع فعلی تامین‌اجتماعی به‌منظور رسیدن به راه‌حلی جامع ضروری است، گفت: بیمه اجتماعی دارای ویژگی‌های فراگیری، برابری و حداقلی بودن است و برای حفظ یکپارچگی این ویژگی‌ها نیاز به دولت سازگار با تامین‌اجتماعی داریم.

وی با بیان اینکه ساختار تامین‌اجتماعی به شکل فعلی از زمانی که «اتوفون بیسمارک» صدراعظم آلمان بر سرکار آمد، به وجود آمد، گفت: بیسمارک که از یک خانواده بورژوا بود، برخلاف منافع طبقاتی خود عمل کرد، چراکه از اشاعه سوسیالیسم در آلمان نگران بود و نمی‌خواست که کارگران به سمت آن بروند. ازاین‌رو نظام تامین‌اجتماعی را پایه‌ریزی کرد.

این کارشناس مسائل حقوقی در ادامه با انتقاد از موازی کاری در حوزه تأمین اجتماعی، گفت: هرکدام از نهادهای خیریه به یک سازمان تامین‌اجتماعی تبدیل شده‌اند و داعیه کمک به اقشار جامعه را دارند. البته سازمان بهزیستی خوب عمل کرده و به‌خوبی برای حل مشکلات به میدان آمده است بااین‌حال ما هیچ‌وقت ندیدیم که تلویزیون برنامه‌ای نشان دهد که سیستم درمانی بهزیستی در یکی از شهرها چه مشکلاتی دارد و به چه حمایت‌هایی نیاز دارد.

خالق پرست در ادامه به انتقاد از رویکرد وزارت بهداشت در قبال سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت و افزود: ادغام بیمه‌ها در وزارت بهداشت یک مورد از اقدامات ناسنجیده است. وضعیت تامین‌اجتماعی به‌گونه‌ای نیست که بخواهیم در کنار نداشتن استراتژی اجازه دهیم که چنین اتفاقاتی بیفتد؛ منتها عده‌ای فکر می‌کنند صندوق تامین‌اجتماعی آب کری است که باید هراز چند گاهی یک ماهی از آن درآوریم و به آن‌ها بدهیم.

سازمان تامین‌اجتماعی یک نهاد اقتصادی است

این کارشناس تأمین اجتماعی با بیان اینکه سازمان تامین‌اجتماعی بیشتر یک نهاد اقتصادی است تا اجتماعی، گفت: سازمان تامین‌اجتماعی بر اساس علم محاسبات بیمه‌ای اداره می‌شود. این یعنی اینکه دو ضرب‌در دو برابر چهار است و شما نمی‌توانید از یکجای آن چیزی بکنید  و بعد انتظار داشته باشید که ساختارها از هم نپاشند و محاسبات بیمه‌ای برهم نریزند. ساختار قانون‌گذاری ما این امر را به خوبی درک نکرده است و نمی‌داند چه کند از همین رو یک روز می‌آید و برای خود طرح می‌دهد که منابع فلان جا را به‌جای دیگری بفرستید.

وی با بیان اینکه سیکل محاسبات بیمه‌ای حداقل ۱۰ سال است، گفت: بااین‌حال عده‌ای بدون درک این مسئله می‌آیند و طرح می‌دهند که بعضی‌ها با ۵ سال بیمه پردازی هم می‌توانند بازنشسته شوند. همین قانون‌گذاران می‌آیند و کارگاه‌های زیر ۵ نفر را از شمول قوانین تأمین اجتماعی خارج می‌کنند. قانون‌گذاران ما احساسی کار می‌کنند.

خالق پرست افزود: ما صندوق بازنشستگی فولاد را داریم که همه از بحران منابع و مصارف آن مطلع هستند. صندوقی مثل نیروهای مسلح اطلاعاتش کاملاً محرمانه است. صندوق بازنشستگی کشوری هم مشکلات خود را دارد. دقیقاً نمی‌دانیم چرا برای کارکنان فولاد صندوق بازنشستگی مجزا تشکیل داده‌اند، مگر تعداد آن‌ها در کل کشور چقدر است؟! حالا دولت ناچار است که از محل منابع صندوق بازنشستگی کشوری حقوق بازنشستگان فولاد را بپردازد.

این کارشناس تامین‌اجتماعی با بیان اینکه دولت ناچار است هزینه‌های آموزش، بهداشت و تامین‌اجتماعی را بپردازد، گفت: البته این دلیلی نیست که ما تمام هزینه‌های اداره صندوق‌ها را بر عهده دولت بی اندازیم. دولت تا کی برای پرداخت مطالبات بازنشستگان صندوق‌های دیگر باید منابع اختصاص دهد، آن‌هم وقتی‌که منابع و مصارف صندوق بازنشستگی کشوری سربه‌سر شده است.

وی با بیان اینکه ما تابه‌حال نتوانستیم که در حوزه تامین‌اجتماعی نظریه‌پردازی کنیم، گفت: تنها یک کتاب به اسم اسلام و تامین‌اجتماعی عرضه شده که به‌ضرورت وجود تامین‌اجتماعی در احادیث پرداخته است. البته ما به احادیث احترام می‌گذاریم اما ما به کار امروزی‌تری احتیاج داریم که با شرایط فعلی سازگاری داشته باشد. ازاین‌رو من نظریه «دولت سازگار با تأمین اجتماعی» را ارائه کرده‌ام. برای رسیدن به دموکراسی چاره‌ای جز این نداریم که فراگیری و چتر حمایتی تامین‌اجتماعی را توسعه دهیم.

تضادهای نظریه دولت و نظام رفاهی در ایران

در ادامه خالق پرست به نظریه موردنظر خود یعنی نظریه دولت سازگار پرداخت و گفت: اگر دولت به تکفل شهروندان ادامه دهد، نباید در بیش از سه حوزه وارد شود: آموزش، بهداشت و تأمین اجتماعی. در این سه حوزه هم چاره‌ای ندارد جز اینکه حداقل‌ها را در نظر بگیرد. درصورتی‌که بیشتر از این قائل به دخالت باشد و قانون‌گذاری‌های عجیب‌وغریب داشته باشد، مسلماً در آینده هیچ‌کس هیچ پوشش حمایتی نخواهد داشت. در مورد وضعیت ایران ما یک مشکل عمده داریم. نظریه دولت ما از میزان حمایت‌های دولت از سیستم رفاهی پشتیبانی نمی‌کند. اگر دولت‌های اروپایی خود را لیبرال می‌دانند، اقتصادشان متناسب با آن لیبرالی شد و سیاست و اقتصادشان با آن تنظیم شد.

در ادامه این استاد دانشگاه به نظریه‌های دولت در ایران پرداخت و گفت: زمانی در دوره پهلوی دوم ادعا شد که ما دولت رفاهی هستیم درحالی‌که کاملاً واضح است در این دوره دولت لیبرال نداشتیم و یک دولت سلطنتی توتالیتر بود. الآن هم می‌گوییم متناسب با قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی است. اما هیچ نظریه‌ای در مورد اسلام و تأمین اجتماعی تدوین نشده است. مثلاً در مورد اینکه آیا ما می‌توانیم از انفال یا خمس و زکات به تأمین اجتماعی کمک کنیم؟ اگر ما دولت اسلامی هستیم و این‌ها مؤلفه‌های اقتصادی ما است، ما از کجا می‌توانیم تأمین اجتماعی را تأمین مالی بکنیم. هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است.

خالق پرست افزود: نظریه‌ای که من در اینجا به‌عنوان نظریه دولت سازگار ارائه کردم، مبتنی بر این فرض است که ما دولت لیبرالی داریم. ولی هنوز تضادها در وضعیت فعلی ما باقی است. ما در اصول قانون نظام رفاه و تأمین اجتماعی به دخالت دولت در تأمین اجتماعی اشاره کرده‌ایم و در قانون اساسی هم مورداشاره قرار گرفته است. اما در اجرا ما مشکلات متفاوتی داریم.

در انتها دکتر خالق پرست به‌عنوان نتیجه‌گیری بحث خود گفت: اگر ما می‌خواهیم تساوی و برابری در بین شهروندان و دسترسی به دموکراسی داشته باشیم، راهی غیر از تأمین اجتماعی نداریم و نظریه دولتی که تدوین می‌کنیم باید از ناتوانی‌های دولت رفاه به دور باشد. اینکه چتر رفاهی کوچک‌تر شود، ولی نباید تبدیل به دولت شبگرد شود. باید برنامه‌ریزی‌های مؤثر در مورد جلوگیری از هدر رفت منابع انجام دهیم.

در انتها خالق پرست راهکارهایی برای سامان دادن به وضعیت رفاهی ارائه کردند که عبارت هستند از: حذف راهکارهای و دستورالعمل‌های زائد در صندوق‌ها و نحوه مدیریت آن‌ها، تغییر نگرش نسبت به انتصاب مدیران و سیاسی نبودن آن‌ها، بهره‌گیری از روش‌های نوین و علمی نظارت و برخورد قاطع و قانونی با مدیران خاطی و توجه جدی به اصول محاسبات بیمه‌ای در تدوین قوانین و در انتها ایجاد هماهنگی در تعریف تعرفه‌ها و توجه به هزینه‌های درمان.

تماس باما

  • تلفن : 88753245 (9821+)
  • آدرس : تهران میدان آرژانتین خیابان شهید احمد قصیر (بخارست) خیابان دهم پلاک 20
  • ایمیل : Info@ssor.ir
  • دورنگار : 88507421 (021) (98+)

  • اینیستاگرام موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعیlinked in موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعیگوگل پلاس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعیتله گرام موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی

آمار بازدید از سایت

0329070
امروز
دیروز
این هفته
هفته قبل
این ماه
ماه قبل
کل بازدید
1619
1333
13129
13129
34122
83561
329070

پیش بینی امروز
1632


آی پی شما81.28.60.126