Try these keywords: happy, success, awesome

rss_feed_for_the_eit_1.png

نشست «باید و نبایدهای قانون‌گذاری در حوزه تامین‌اجتماعی» برگزار شد

17 تیر 1397

به گزارش روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، نشست تخصصی «باید و نبایدهای قانون‌گذاری در حوزه تامین‌اجتماعی » با سخنرانی دکتر محسن قاسمی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در سالن اجتماعات سازمان مرکزی تامین اجتماعی برگزار شد.

در این نشست ابتدا آقای دکترحسن امامی رئیس گروه مدیریت، حکمرانی و فناوری موسسه عالی پژوهش اظهار کرد: فرآیند قانون گذاری در اصول ۷۱ تا ۹۱ قانون اساسی مشخص شده است و روند قانون گذاری به صورت طرح و یا لایحه از طرف دولت، شورای استان ها و یا با پیشنهاد خود مجلس انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نظام قانونگذاری در ایران پرکار است و با انباشت قوانین مواجه هستیم، گفت: این امر منجر به تشتت آرا می‌شود و تنقیح و پالایش قوانین را ضروری می‌سازد. طی ۴۰ سال گذشته حدود ۱۳۸ قانون و مصوبه داریم که تعهداتی را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کرده و کارکرد این سازمان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی در ادامه به طرح قوانینی مانند معافیت‌های پرداخت حق بیمه، بازنشستگی‌های پیش از موعد و تخفیف‌های حق بیمه سهم کارفرما در ازای اشتغال و ... اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده این قوانین شاید بیش از 354 میلیارد ریال به سازمان هزینه تحمیل کرده است. ما با انباشت این قوانین مواجه هستیم و فرآیند قانونگذاری در کشور در این زمینه همواره با مشکل مواجه بوده است. در اینجا کار اقای دکتر قاسمی این است که در این رابطه به ما کمک کنند که چگونه باید قانونگذاری کرد و از چه مواردی در فرایند قانون گذاری باید پرهیز کرد.

در ادامه آقای دکتر قاسمی ابتدا به پیشینه ای از مشکلات قانون گذاری در حوزه تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: بعد از تصویب قانون تامین اجتماعی در سال 1354، قریب به بیش از 42 سال قانون و مقررات مختلفی راجع به تامین اجتماعی تصویب شده است که بدون رعایت اصول و قواعد ناظر قانونگذاری به طور کلی و الزامات و اصول بیمه های اجتماعی به طور خاص، صورت گرفته است. حال معلوم شده است که این قانون گذاریها حساب شده نبوده است و مسائل و مشکلاتی را مانند تورم قانونی، تعارض میان احکام قانونی، ابهام در متن قوانین و مقررات که موجب تشتت در رویه ها در مراجع اداری و قضایی شده است، باعث شده است. همچنین شاهد نقض اصول محاسبات بیمه ای یا آکچوئری و عدم توجه و نادیده گرفتن امکانات و توانایی های بیمه ای بخصوص در سازمان تامین اجتماعی و همچنین باز شدن راه های تقلب نسبت به قوانین بوده ایم.

وی با بیان اینکه با همکاری موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی طرحی پژوهشی برای بررسی و ارائه راهکارها در باره قانونگذاری در تامین اجتماعی انجام داده است گفت: این تحقیق در ۳ فصل انجام شده است. فصل اول تبیین قانونگذاری و اصول و فنون و روش‌های علم قانونگذاری است و مطالعات تطبیقی در این زمینه انجام شده است. فصل دوم ناظر بر تبیین اصول حاکم بر تامین اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی است و در فصل سوم نیز، الگوی مطلوب قانونگذاری در حوزه تامین اجتماعی تبیین شده است و قانونگذاری در نظام تامین اجتماعی در کشور ما آسیب شناسی شده است و در ادامه فرایند و اصول ناظر بر قانون گذاری بیمه ای و تامین اجتماعی تشریح شده است.

دکتر قاسمی افزود: برای حل هر مسئله و رسیدن به هر هدفی، قانونگذاری مورد نیاز و مفید نیست و اینکه درباره یک مسئله خاص باید قانون وضع شود یا خیر، در علم قانونگذاری مسئله مهمی است که در کشور ما مغفول واقع شده است.

وی با بیان اینکه نحوه اجرای قانون نیز در علم قانونگذاری اهمیت زیادی دارد، گفت: در تامین اجتماعی نیز الزامات خاصی در تنظیم قانون باید مورد توجه باشد و اهداف کارکردها و محدودیت‌های سازمان تامین اجتماعی باید مورد توجه باشد.

دکتر قاسمی اظهار کرد: وضعیت کلی قانونگذاری در نظام تامین اجتماعی منجر به اشکالاتی از جمله آسیب‌های شکلی، تورم قانون گذاری، غلبه طرح‌های کارشناسی نشده بر لوایح دولت، اصلاح مکرر و شتاب‌زده قوانین، انتخاب عنوان نادرست برای قوانین و مقررات و عدم مشارکت موثر همه ذی‌نفعان در تدوین طرح‌ها و لوایح شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر طرح‌های غیرکارشناسی شده نمایندگان براساس ملاحظات سیاسی و نه علم محاسبات بیمه‌ای نوشته می‌شود، گفت: طرح‌های غیرکارشناسی شده نمایندگان بر لوایح دولت غلبه کرده است. این طرح‌ها براساس دیدگاه‌های کوتاه‌مدت نوشته می‌شود. این درحالی‌ست که اصل باید بر این باشد که قانون‌گذاری براساس لوایح دولت انجام شود.

قاسمی افزود: باید از تامین‌اجتماعی باید به عنوان یک حق همگانی پاسداشت شود. از همین رو ضرورت دارد که نمایندگان در نوشتن طرح‌ها به اسناد بالادستی توجه کنند و طرح‌های خود را با درنظر گرفتن اسناد بالادستی تهیه کنند اما آنها نه تنها به اسناد بالادستی توجهی نمی‌کنند بلکه اصول مالی، ضوابط فنی- بیمه‌ای و محاسبات اکچوئری  را جدی نمی‌گیرند.

این کارشناس تامین اجتماعی با بیان اینکه حدود ۱۱ آسیب مختلف در حوزه قواعد و قانون‌گذاری‌های مربوط به سازمان تامین اجتماعی وجود دارد، گفت: قانون‌گذاری امروز یک علم است و قانون‌گذار باید از قواعد تبعیت کند؛ اما در اینجا اینقدر قوانین مختلف وضع کرده‌ایم که تورم قوانین به وجود آمده است. باید توجه داشت که خیلی از مواقع اصلا نیاز به قانون نداریم و صرفا باید به دنبال راه‌حل باشیم و از خود بپرسیم که مسائلی که در حوزه تامین‌اجتماعی پیش پای ماست را با چه راه‌حل‌هایی صورت‌بندی کنیم.

وی افزود: ما پیش از نوشتن طرح‌ها و لوایح باید چند پرسش را پاسخ دهیم: اینکه آثار مثبت و منفی قانون چیست؟ آیا قانون یا قوانینی که پیش از این داشته‌ایم اجرا می‌شوند یا نمی‌شوند؟ اگر اجرا نمی‌شوند چرا این‌کار انجام نمی‌شود؟ وقتی که پاسخ این پرسش‌ها را یافتیم باید به مراجع مربوطه گزارش دهیم که چرا قانونی که نوشته‌ایم، اجرا نشده است؟ آن وقت مراجع ناظر بر قانون باید تصمیم بگیرند که آیا اصلا نیازی به وجود این قانون هست؟

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: حال اگر به این نتیجه برسند که قانون ایراد دارد و با اسناد بالادستی تطابق ندارد باید آن را اصلاح کرد. این چرخه ۳۶۰ درجه است و باید در همه مراحل تکرار شود تا قانون‌گذار از مسیر اصلی و هدفی که قانون‌اساسی در مورد تامین‌اجتماعی دارد، منحرف نشود.

قاسمی با تاکید بر اینکه قانون باید کارآمد باشد و اصول حکمرانی خوب در آن رعایت شود، گفت: الزاماتی که در بیمه‌های اجتماعی پیش روی ماست، بسیار حساس هستند؛ لذا باید پیش از هرکاری اهداف، کارکردها و محدودیت‌های خود را بدانیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید آسیب‌های شکلی و ماهوی که تامین‌اجتماعی با آن درگیر است را بشناسیم، گفت: یکسری از آسیب‌ها شکلی است. این گفته بدان معنی است که طرحی که آن را به شکل قانون درآورده‌ایم،  براساس قوانین مادر نوشته نشده است. همچنین برخی مواقع نیاز نداریم که قانون جدید بنویسم اما قانون‌گذار ما می‌آید و برای اصلاح یک قانون طرح می‌نویسد و آن را به قانون جدیدی تبدیل می‌کند.

وی افزود: قوانین باید وحدت موضوعی داشته باشند. وقتی قوانین وحدت موضوعی نداشته باشند، تشدد و تزاید قوانین و تشتت آرا پیش می‌آید. وقتی می‌گوییم تورم قوانین پیش آمده، معنای آن چیست؟ دومین آسیب شکلی این است که ۸۰ درصد قوانین که در حوزه تامین اجتماعی نوشته شده‌اند، مربوط به طرح‌های مجلس است و نه لوایح دولت. این امر قوانین نامربوط و متضاد با قوانین مادر را روی همدیگر انباشته می‌کنند که نتیجه آن را می‌بیینیم. امروز قوانین مبتنی بر طرح‌های نمایندگان به یک معضل تبدیل شده است.

قاسمی در ادامه به تشریح سایر آسیب‌های شکلی پرداخت و گفت: انتخابِ عناوین طولانی و نادرست برای قوانین از دیگر آسیب‌های شکلی است. مشارکت ندادن ذی‌نفعان (کارگر و کارفرما) در تصمیم‌گیری‌هایِ مربوط به بیمه‌شدگان، یکی دیگر از آسیب شکلی است. ما شاهد مشارکت موثر گروه‌های کارگر و کارفرمایی در موضوعات مربوط به سه‌جانبه‌گرایی نیستیم. وقتی ذی‌نفعان مشارکت ندارند، چنین نتایجی را هم می‌گیریم.

این کارشناس تامین‌اجتماعی با بیان اینکه به رسمیت‌نشناختن استقلال سازمان تامین‌اجتماعی جزو ایرادات ماهوی است، گفت: دیگر آسیب ماهوی بازگذاشتن راه‌های تقلب در قانون است. قوانین دچار اِشکال جاافتادگی هستند و خلاء در آنها به چشم می‌خورد این باعث می‌شود که قوانین در اجرا مشکل داشته باشند.

قاسمی در ادامه افزود: هنوز قانون بیمه کارگران ساختمانی به صورت ایده آل به اجرا درنیامده است لذا مشکلات حوزه تامین‌اجتماعی یک و دوتا نیست. باید اصول حاکم بر تامین‌اجتماعی در همه حال رعایت شود. البته می‌توان در آیین‌نامه داخلی مجلس اصلاحاتی انجام داد که در حوزه تامین‌اجتماعی تا این اندازه شاهد قانون‌گذاری نباشیم. حتی می‌توان به لابی‌گری با نمایندگان پرداخت. لابی‌گری الزما معنای منفی ندارد چراکه در همه‌جای دنیا مجریان قانون با نمایندگان لابی‌ می‌کنند تا منافع گروه‌های ذی‌نفع به خطر نیفتد.

در انتها آقای دکتر قاسمی، چک لیستی را معرفی کردند و توصیه کردند که باید قبل از هر نوع قانون گذاری در دولت یا مجلس این چک لیست مد نظر قرار بگیرد که می تواند گامی موثر در پیشگیری آسیب های قانون گذاری در حوزه بیمه ها و تامین اجتماعی باشد.

تماس باما

  • تلفن : 88753245 (9821+)
  • آدرس : تهران میدان آرژانتین خیابان شهید احمد قصیر (بخارست) خیابان دهم پلاک 20
  • ایمیل : Info@ssor.ir
  • دورنگار : 88507421 (021) (98+)

  • اینیستاگرام موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعیlinked in موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعیگوگل پلاس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعیتله گرام موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی

آمار بازدید از سایت

0329072
امروز
دیروز
این هفته
هفته قبل
این ماه
ماه قبل
کل بازدید
1621
1333
13129
13129
34124
83561
329072

پیش بینی امروز
1632


آی پی شما81.28.60.126