برای کاهش تأثیرات اجتماعی بحران COVID-19 ، تعداد قابل توجهی از کشورها نقل و انتقالات نقدی موقت به گروه های جمعیتی در فقر یا در معرض خطر را عنوان کرده اند. این پرداخت ها به نیازهای خاص این گروه های آسیب پذیر که بلافاصله تحت تأثیر کاهش فرصت های شغلی یا درآمد ناشی از بحران قرار گرفته‌اند پاسخ داده است. علاوه بر حمایت از خانواده های کم درآمد ، پرداختهای مذکور در جهت کمک به کودکان ، کارمندان بخش غیررسمی یا افراد مسن با درآمد بازنشستگی کم یا فاقد درآمد ، انجام شده است.

مزایای اضطراری برای گروه های آسیب پذیر جامعه، اشکال مختلفی دارد و می تواند به شرح زیر طبقه بندی شود:
• مزایای نقدی موقت: مزایای نقدی تازه ایجاد شده به طور منظم برای یک دوره محدود بوده و تعداد قابل توجهی از کشورها آن را پرداخت می کنند. شرایط احراز آن متفاوت است ، اما اغلب بر اساس درآمد ، از دست دادن شغل و اندازه خانوار است..
• یک مرتبه پرداخت مبلغ نقدی: کشورها برای حمایت از گروههای آسیب پذیر به نیازهای فوق العاده مربوط به هزینه های مراقبت های بهداشتی ، از دست دادن شغل یا بازگشت به کشور ، پرداخت های یکبار مصرف ویژه را انجام داده اند. در برخی موارد ، چنین تلاش هایی برای حمایت از کل جامعه انجام شد.
• افزایش مزایای موجود: برخی از موسسات تأمین اجتماعی موظف شده اند مزایای مزایای فعلی را افزایش دهند ، به عنوان مثال از دو برابر شدن مزایای طی یک یا چند ماه
• پرداخت پیش از موعد مزایا: پرداخت مزایا قبل از تاریخ عادی آنها در بسیاری از برنامه های تأمین اجتماعی انجام شده است و بیشترین موارد در مورد بازنشستگی های سالخوردگان مشاهده می شود. علاوه بر پاسخگویی به نیازهای خاص درآمدی مربوط به بحران COVID-19 ، هدف مهم این برنامه جلوگیری از خطرات سلامتی مرتبط با ازدحام احتمالی در مراکز پرداخت بوده است.
• تسهیل موقت شرایط احراز: برای افزایش تعداد خانوارهای واجد شرایط ، برخی کشورها دسترسی به مزایای کاهش فقر را تسهیل کرده اند. در این موارد ، ارزیابی درآمد یا دارایی ساده تر شده و مستندات یا سایر فرایندهای اداری کاهش می یابد.
• گسترش پوشش دهی مزایای موجود: برخی از کشورها مزایای موجود را برای گروه های جمعیتی غیربرخوردار گسترش داده اند و در همین راستا تلاش ویژه ای برای مشمول نمودن کارگران در بخش غیررسمی داشته اند.

نمونه هایی از اقدامات:
در کنیا ، یک بار وجه نقدی به افراد مسن ، یتیمان و سایر گروههای آسیب پذیر پرداخت شد. در آرژانتین ، ارائه مزایای اضطراری خانواده نزدیک به 9 میلیون خانوار را پشتیبانی کرد. اگرچه این مزایا خانواده های کم درآمد را هدف قرار داد ، اما 3.8 میلیون ذینفع خانواده های یک نفره هستند که 1.5 میلیون نفر از آنها زیر 25 سال سن دارند. در پرو به عنوان بخشی از کمپین "من در خانه می مانم "به گروه تعریف شده ای از آسیب پذیرترین خانواده های کشورمزایایی تعلق گرفت ، اما علاوه برآن شامل برخی از خانواده های خود اشتغالی نیز شد. استرالیا برای دریافت کنندگان طیف وسیعی از مزایای کمکهای اجتماعی موجود ، مكمل موقت كورونا ویروس پرداخت كرده است.
کانادا سه مزیت مشخص برای زیر گروههای مختلف سالمندان معرفی کرد. مونته نگرو و اسرائیل همچنین از بازنشستگان سالخورده با یکبار پرداخت نقدی اضافی حمایت کردند.
با توجه به تأثیر بحران بر مشاغل ، نامیبیا به شاغلان چه در بخش رسمی و چه غیر رسمی که شغل خود را از دست داده اند ، پرداخت یک باره داشت. در حالی که بسیاری از کارگران مهاجر در طول بحران کورونا ویروس شغل خود را از دست دادند ، فیلیپین از کارگران آسیب دیده و گرفتار در پرداخت هزینه ها حمایت کرد.
در پاراگوئه ، خانوارهای دريافت کننده وجه نقد کاهش فقر ، مبلغی اضافی دریافت کردند. دریافت کنندگان برنامه کاهش فقر بانتویان سارا هندوپ (BSH) در مالزی نیز مبلغی اضافی دریافت کرده اند ، و هم پرداخت های معمول و هم مازاد آن برای ماه مه تا مارس ارائه شده است. در سنگاپور سالخوردگانی که از کارت های اشتیاق بهره مند می شوند ، سود نقدی اضافی دریافت کردند.
برزیل با گسترش برنامه های موجود ، برنامه های انتقال وجه نقد مشروط موجود را به بیش از یک میلیون خانوار دیگر اختصاص داد. برنامه انتقال وجه نقد BSH در مالزی نیز به 1.2 میلیون خانوار دیگر نیز تعمیم یافت.
مؤسسات تأمین اجتماعی به عنوان مکانیسم های تحویل
اجرای سریع پرداخت های اضطراری به گروه های کم درآمد و کارگران در بخش غیررسمی از نظر اداری پیچیده و چالش برانگیز است. بسیاری از کشورها با تکیه بر ظرفیت ها و دانش موجود ، مؤسسات تأمین اجتماعی را موظف به تحویل این مزایای تازه ایجاد شده می کنند. این امر به وضوح نشان دهنده اهمیت داشتن ظرفیت اداری تأمین امنیت اجتماعی بدون دغدغه، یعنی مردم دار، بر اساس فناوری ،دارای زیرساخت و حاکمیت آماده ارائه امداد در زمان بحران است. ISSA از این مجموعه به عنوان "تشکیلات و سازمان" تأمین اجتماعی یاد می کند: که باید ساخته ، نگهداری و ارتقا یابد و به راحتی در دسترس باشد.
موسسات تأمین اجتماعی با استفاده از پرسنل بسیار مجرب و متعهد ، ابزارهای دیجیتالی ، سازگاری و نوآوری به شرایط بحران پاسخ داده اند. به عنوان مثال ، در کانادا ، دسترسی سریع و آسان به مزایای سالمندان با استفاده از بانکهای اطلاعاتی موجود ، اتوماسیون ، به کارگیری مجدد کارکنان و همکاری مؤثر بین سازمانی امکان پذیر شده است.
در آرژانتین ، بانکهای اطلاعاتی موجود و جمع آوری اطلاعات هدفمند از اطلاعات اضافی در مورد گروه های آسیب پذیر جمعیت از طریق یک فرآیند درخواست سازگار ، به سازمان تأمین اجتماعی اجازه می دهد تا بهره‌مندی از مزایای اضطراری خانواده را عملی کند. طراحی ، تصویب و اجرای این مزیت جدید برای نزدیک به 9 میلیون خانوار در عرض چند هفته تنها به دلیل تخصص موجود در زمینه مدیریت منافع امکان پذیر شد. مهمتر از همه ، این تجربه همچنین تلاشهایی را برای گسترش برنامه های منظم تأمین اجتماعی و افزایش سهم سازمان در آینده خواهد داشت.
کمیسیون تأمین اجتماعی نامیبیا به سرعت روند جدیدی از درخواست الکترونیکی را برای اجرای مزایای نقدی و به عنوان بخشی از بسته ملی محرک ارائه داد. در حالی که در مرحله اول فقط کارگرانی که قبلاً در کمیسیون ثبت نام کرده اند برای دریافت این مزایا در نظر گرفته شدند و با گذشت زمان ثبت نام کارگران بخش غیررسمی در کمیسیون نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
برخی مقالات پیشین ISSA به تفصیل بیشتر اهمیت تعهد و مهارت کارکنان ، ابزارهای دیجیتالی و سازگاری مؤسسات تأمین اجتماعی را برای فعال کردن پاسخ های ملی در برابر بحران کرونا ویروس بررسی کرده اند. در همه موارد ، تأمین اجتماعی مهمترین نهاد برای پاسخ به بحران و درنهایت برای تاب آوری جوامع و اقتصادها بوده است. با این وجود ، در صورت عدم وجود ظرفیت های اداری مناسب ، برخی کشورها در زمینه طراحی و ارائه امدادهای لازم مشکل داشتند.
نتیجه
پیشگیری و کاهش فقر ، حمایت از خانواده ها ، کودکان ، افراد مسن و سایر گروه های آسیب پذیر از اهداف مهم انواع مختلف مزایای نقدی اضطراری است که پس از شروع بحران کرونا ویروس معرفی شده وبا تکمیل اقدامات در سازمان های مختلف تأمین اجتماعی و از طریق درآمدهای عمومی دولت تأمین مالی می شود ، این مزایا برای کاهش مشکلات فوری کسانی که کمترین توان در برابر نوسانات اقتصادی ، خسارت شغلی و کاهش شدید درآمد را دارند ، معرفی شد.
حذف پیچیدگی های اداری در چارچوب محدودیت های مربوط به COVID-19 ، ظرفیت ها و انطباق پذیری مؤسسات تأمین اجتماعی امکان تحویل بسیاری از این مزایا را در بازه های زمانی بسیار کوتاه فراهم کرد.
سرمایه گذاری مداوم و مناسب در ساخت ، حفظ و تقویت ظرفیت اداری تأمین اجتماعی و توانمندسازی مقاومت ملی ، درس مهم بحران است. در همین راستا ، ISSA با تدوین رهنمودهای جدید در مورد تداوم تجارت وانعطاف‌پذیری تامین اجتماعی ، سری دستورالعملهای خود را تکمیل می کند.